نوروز فرصتی برای معرفی بازی های بومی محلی ایلام

IMG_20240329_140255_876

…………………………

محمد رستمی/ فعال فرهنگی

بی تردیدامروزه اقتصاد گردشگری، بخش مهمی از اقتصاد ملی و جهانی را تشکیل داده است .در این اقتصاد، هر منطقه‌ و محلی به دنبال معرفی داشته های فرهنگی و بومی خود، به گردشگران است .بخشی از این داشته ها، میراث‌های تاریخی ، بخشی غذاها و سوغات محلی و بخش دیگری جاذبه های  طبیعی و‌….‌است .

اما آنچه برای یک گردشگر جذابیت بیشتری دارد جدید بودن و هیجان انگیز بودن آن‌ است.

از دیر باز در آیین های نوروزی ایلامیان، بازی های بومی و محلی جایگاه خاصی داشته است .از بازی “قُلان” گرفته  تا “کلاو روان” ، “قاو گرمیچ”  و” پلان”

به عنوان مثال در کشور ما و در استان خراسان شمالی،  سالیانه هزاران نفر باهدف تماشای مسابقات کشتی محلی “باچوخه”، به آن دیار، سفر می کنند در حالیکه بازی های بومی محلی ایلامی جذاب ترند و می توانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

لذا ما می توانیم به تناسب خوشه های فرهنگی استان ایلام، برگزاری هر بازی محلی و مسابقه بومی را به یک شهرستان  واگذار کنیم تا هم میراث فرهنگی اسلاف ما، ثبت و ضبط و مستند شود و هم انگیزه سفر گردشگران بی‌شماری را به استان خود، تقویت کنیم چرا که هر کدام از این برنامه ها همچون مسابقه نوروزی “مردان آهنین” می توانند به راحتی بینندگان را پای گیرنده‌های خود بنشاند و مجذوب کند.

ازسوی دیگر متولیان فرهنگی می توانند در راهبردهای محلی، نوآوری و تحول فرهنگی بوجود آورند و با استفاده از ساز ودُهل و موسیقی “دوزله” و ” سُرنا” برنامه‌های نوروزگاهی را هیجانی‌تر کنند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *