به بهانه مهم‌ترین رویداد رسانه‌ای کشور؛

رسانه‌های محلی، گرانیگاه انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت برمطبوعات

IMG_20221122_000906_837

………………..

نوزدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات پس از روزها مداومت و تکاپوی تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آن‌ها، به کار خود پایان داد.
در این انتخابات ۱۵۹ داوطلب برای تصدی نمایندگی مدیران مسئول به رقابت پرداختند که در نهایت دکتر«پدرام پاک‌آیین» با کسب نهصد رای و ۵۷.۲۹ درصد از مجموع آرای ماخوذه، حائز اکثریت مطلق آرا شد و به عنوان نماینده مدیران مسئول در نوزدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب گردید.
دراین راستا به نظر می‌رسد چند نکته درخور توجه و قابل واکاوی باشد؛
۱) در فهرست نامزدهای این دوره از انتخابات، نام‌هایی روشن از مدیران رسانه‌های استانی به چشم می خورد که با هدف صیانت از جایگاه اصیل مطبوعات محلی، شجاعانه خود را در این آوردگاه مهم رسانه‌ای، محک زدند که تهور و حضور مسئولانه این عزیزان، با هر میزان رای، قابل تقدیر است. اما عدم نامزدی برخی نخبگان مطبوعات استان‌ها، نظیر استاد امید حلالی( نفر دوم دوره قبل) که حضورشان می توانست بر شور و نشاط حضور نشریات استانی در این دوره از انتخابات بیفزاید، متاسفانه میسور نشد. لذا ضرورت دارد چرایی عدم حضور بزرگان و نخبگان رسانه‌های استانی در انتخابات مذکور در اولویت پژوهش‌های دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.

۲) به گواه آمار و نتایج انتخابات همه ادوار گذشته، رسانه‌های استانی گرانیگاه انتخابات بازتعریف شده و نفرات اول همواره باحمایت قاطع و صادقانه اصحاب رسانه‌های شهرستان‌ها، توانسته‌اند اکثریت آرای ماخوذه را کسب نمایند.یعنی اینکه نقش آرای مدیران مطبوعات و رسانه‌های استانی، همواره به عنوان نقشی تعیین کننده و فصل الخطاب رقم خورده است.اما متاسفانه همواره عده‌ی قلیلی از فعالان رسانه‌ای و صنفی مرکز نشین این حضور حداکثری و پیروزی نفر اول را به نفع خود، مصادره کرده‌‌اند.
۳) ضرورت دارد منتخب نوزدهم با مطالبه‌گری و  رایزنی با متولیان رسانه‌ای کشور خواه در دولت و خواه در مجلس ، علاوه بر تلاش در راستای ارتقای اقتصاد مطبوعات محلی و ارتقای کیفی رسانه‌های استانی، نسبت به برجسته‌ترین مطالبات رسانه‌های محلی اهتمام نمایند؛
یکم: با وجود تکثر روز افزون رسانه‌های استانی پس از چند دهه، چرا در ترکیب هیات نظارت بر مطبوعات یک کرسی جداگانه به آنان اختصاص ندارد؟
دوم: چرا رسانه‌های محلی در هیچ یک از کارگروه‌های معاونت مطبوعاتی نماینده‌ای ندارند؟
سوم: پیشنهاد تفکیک سهمیه کاغذ و  یارانه نقدی رسانه‌های محلی از رسانه‌های سراسری چرا همچنان مسکوت مانده است؟
چهارم: چرا روز ملی مطبوعات محلی در تقویم کشور ما دیده نمی شود؟
پنجم: چرارسانه‌‌‌های محلی تشکیلات صنفی مستقلی ندارند؟

✍ خداداد ابراهیمی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *